fredag 28. november 2008

Luna - En hund etter mat

Gi meg maaat!!!

Nei, jeg har ikke lært henne å verken gjespe eller skrike ennå, hihi

Det var Lunas 2. treningsøkt, første gang introduserte jeg kun klikkeren. Dvs klikk og godbit, klikk og godbit gjentatte ganger uten å markere noe adferd.

I dag derimot tenkte jeg at jeg skulle belønne noe, hva som helst egentlig for å se om jeg kunne forsterke denne adferden. Det viser seg da om hun har skjønt prinsippet :D Jeg klikket for berøring av min hånd, touch. Hun tok det ganske fort synes jeg. Første runde var jeg litt usikker på om hun skjønte hva vi drev med da hun byttet på å gjenta adferden og å prøve å komme seg direkte bort til godbitskåla på egenhånd :) Men runde 2 økte treffene veldig! I runde 3 ville jeg prøve å klikke for en ny adferd så hun ikke skulle sette seg fast på kun touch og klikket for kontakt. Holdt deretter armen vekk fra henne så hun ikke kunne velge touch og hun gjentok blikkontakt 2 ganger for deretter å igjen prøve å komme seg bort til godbitene :S

4. runde lot jeg henne velge selv og belønnet begge adferder, vet ikke om det er så lurt, men jeg er ikke alltid så lur av meg, hihi. Hun gjentok mest touch og det som var litt morsomt nå var at hun direkte etter å ha berørt hånda mi med snute/hode snudde seg og ventet på godbiten!! Jippi!!!! Hun har skjønt det! :D

Gleder meg til neste runde nå, men det gjør ikke Porter. Vi har trent inne på soverommet for å være i fred, men han hører jo klikkeren så nå skal jeg bestille meg en julegave fra Canis. Elektronisk klikker med 4 forskjellige lyder så de får hver sin lyd. Tror det blir enklere både for meg og de!

Ingen kommentarer: