fredag 14. november 2008

En vellykket tur i halvblinde

Porter har et problem med hannhundaggressivitet. Prøvde oss på en kjemisk kastrering for å se om problemet lå der, men det ble ikke bedre og enkelte andre ting ble verre så da er det dessverre frykt som er problemet.
Vi jobber med det hver gang vi møter andre hunder nå og det ser endelig ut til å gi virkelige resultater! :D
I dag sto jeg opp og gikk rett ut med Porter uten å sette inn linser først...ikke særlig smart kanskje når jeg har +4.5 og +5 i syn ;) Plutselig oppdaget jeg at mannen som kom mot oss hadde med seg to hvite Jack Russel terriere og jeg fikk gått unna i siste liten. Dirigerte Porter til meg og ga han godbit og INGENTING skjedde! Ikke knurring, draing i bånd, bjeffing....nothing! De to hundene har vi møtt på avstand tidligere og både Porter og de har vært helt gale så dette var morsomt! Vi gikk hver vår vei rundt en stor lekeplass så vi møttes nesten på andre siden også, og det gikk helt fint da også. Porter søkte litt til de, så til meg for å få godis.
Måten jeg har jobbet på er at han har fått beskjed om å ta kontakt med meg og så har han fått tilbud om en godis som han må vente på. Han vet at han må vente til han får værsågod og dette gjør at han må bruke hodet på noe annet enn å være redd. Jeg flytter meg også slik at han må stå med ryggen til eller til siden for den andre hunden slik at jeg hjelper han med å bruke dempede signaler. Men i dag kom altså hundene brått på siden jeg gikk i ørska uten syn og det gikk allikevel bra. SEIER!!! :D

Ingen kommentarer: