fredag 14. november 2008

Noen tanker om oppdrettere

Jeg lurer på hvorfor endel oppdrettere er så redde for diskusjoner rundt temaet gemytt, adferd og helse? Det er veldig enkelt å si at man jobber for å få frem godt gemytt og at helse er viktig, men det er rart at de samme oppdrettere har så vanskelig for å diskutere reelle virkemåter for å få det til, være seg MH beskrivelse eller gentester for å avle seg vekk fra sykdommer??
Alle ønsker seg vel friske og uredde hunder?
Kan det være så enkelt at noen føler det som et angrep på eget oppdrett når det blir stilt spørsmål til hvorfor man ikke tester nok? Tror enkelte at de er så superflinke til å "lese" hunder at de ikke trenger tester/undersøkelser for å vite hvordan det ligger an hos sine egne hunder?

Hadde jeg vært frisk hadde det vært artig å skrive hovedoppgave om emnet for om mulig få en større forståelse for det hele ;)

Men frisk er jeg jo ikke så jeg får bare fortsette å undre meg... kanskje jeg får et lyst øyeblikk til slutt?

Til slutt må jeg også nevne at ikke alle er like skeptiske, noen jobber hardt med nettopp disse tingene og engasjerer seg stort i å forbedre rasen på denne måten! :D

Ingen kommentarer: